آموزش

انواع تجهیزات دوربین مداربسته

انواع تجهیزات دوربین مداربسته

برخی فکر می‌کنند دوربین مداربسته به همان دوربینی که به دیوار نسب می‌شود، محدود می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که وقتی از کلمه دوربین مداربسته استفاده می‌شود، منظور یک پکیج کامل از چندین وسیله و تجهیزات است که باهم ارتباط دارند و یک هدف را دنبال می‌کنند و به این پکیج دوربین مداربسته می‌گویند.

تجهیزات دوربین مداربسته شامل

همان‌طور که در پاراگراف قبل اشاره شد دوربین مداربسته شامل یک پکیج است. این پکیج را که به‌عنوان تجهیزات دوربین مداربسته می‌شناسیم. شامل  DVR،  NVR، کابل‌های مخصوص، هارد ذخیره داده، نمایشگر یا مانیتور، نورافکن، رک یا محفظه‌ای برای نگهداری تجهیزات، کارت DVR،آداپتور (منبع تغذیه)، داکت یا لوله فلکسی یا فلزی، سوکتها و فیش‌ها است. 

DVR (دی وی آر)

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوربین مداربسته دستگاهی ست به اسم DVR که مخفف عبارت Digital Video Recorder است. کار این دستگاه به این شکل است که تصاویر را از دوربین گرفته و آن را بر روی فضایی به اسم هارد ذخیره می‌کند. بدین روش  تصاویری که به دی وی آر منتقل می‌شود به‌صورت آنالوگ است. ازاینجا به بعد کار دستگاه DVR شروع می‌شود و این تصاویر را بر روی هار به‌صورت دیجیتال ذخیره می‌کند. 

NVR (ان وی آر)

این دستگاه نیز وظیفه ضبط تصاویر بر روی هارد را دارد. با این تفاوت که در NVR که مخفف (Network Video Recorder)است، سیستم مداربسته تحت شبکه و دستگاه DVR سیستم مداربسته آن آنالوگ است. درواقع دستگاه NVR  معادل سرور در سیستم مداربسته شبکه است. این دستگاه دارای طبقه‌بندی بر اساس تعداد کانال‌ها و پهنای باند ورودی است که بر اساس تعداد کانال‌ها (4 کانالِ  – 8 کانالِ – 16 کانالِ – 32 کانالِ) قابلیت نصب دوربین وجود دارد.

کابل‌های مخصوص 

برای ارتباط بین این تجهیزات کابل‌های وجود دارد که برای دستگاه‌های دی وی آر و ان وی آر متفاوت است. در DVR کابل کواکسیال استفاده می‌شود؛ اما در دستگاه NVR کابل شبکه استفاده می‌شود.

هارد ذخیره داده‌ها

هارد دستگاهی است برای ذخیره داده‌ها که در سیستم مداربسته در دستگاه NVR  و  DVR  قرار می‌گیرد و فیلم‌های که از دوربین ضبط می‌شود روی این هارد ذخیره و نگهداری می‌شود. 

نمایشگر یا مانیتور

به‌واسطه این دستگاه فیلم‌های که در پروسه‌های بالا گفته شده را پخش می‌کند. این مانیتور می‌تواند سایزهای مختلف داشته باشد. 

نورافکن 

دوربین‌ها امکاناتی دارند که برای دید در شب مناسب است به این قابلیت IR نام دارد که فاصله کوتاهی را پوشش می‌دهد به همین دلیل در بیشتر نقاط در نزدیکی دوربین، پروژکتور یا نورافکن را نصب می‌کنند تا وسعت دید بیشتری وجود داشته باشد. 

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *