آموزش

برد دوربین مدار بسته چقدر است

سوالی که اغلب از سمت مشتریان مطرح می گردد این است که برد یک دوربین مدار بسته چقدر است.  با یک مثال ساده برایتان شرح می دهیم که در واقع این سوال به هیچ وجه یک سوال منطقی نیست. اگر شما یک دوربین مداربسته را در بالای پشت بام خانه تان نصب کنید می توانید کوه هایی که در خارج از شهر محل سکونت تان واقع شده اند را مشاهده کنید. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا این دوربین برد بالایی دارد که می تواند کیلومتر ها را به شما نشان دهد؟ پاسخ خیر است. باید بدانید معمولا این پرسش از طرف مشتریانی مطرح می گردد که می خواهند بدانند که برای مثال دوربین تا حداکثر چه فاصله ای می تواند چهره افراد را تشخیص داده و تا چه فاصله ای توانایی ارسال تصاویر با کیفیت را دارد.

برای پاسخ به این قبیل از سوالات باید دو نکته زیر را در نظر گرفت:

1. نوع لنز دوربین مداربسته (ثابت یا متغیر):

 اگر دوربین با لنز وریفوکال داشته باشید بسته به نوع لنز و فاصله کانونی آن، می توانید سوژه ها را در مسافت های مختلف مشاهده کنید. و شاید بتوانید با دوربین هایی خاص تا مسافت یک کیلومتر را هم ببینید و پلاک ماشین و یا چهره یک شخص را تشخیص دهید. اما این نکته را هم در نظر بگیرید زمانی که روی قسمتی از تصویر زوم می کنید. مابقی رخدادها و سوژه های موجود در دیگر قسمت های تصویر را از دست می دهید. چون این تصور اشتباه در مورد لنز های وریفوکال وجود دارد که در هر لحظه امکان تغییر فاصله کانونی در آنها میسر است اما این کار هر بار باید به صورت دستی انجام گردد.

2. کیفیت یا رزولوشن دوربین در برد مفید:

طبیعتا دوربین های 5 مگاپیکسلی کیفیت تصویر بهتری از یک دوربین 2 مگاپیکسلی ارائه می دهند و در یک فاصله یکسان، جزئیات بهتر و بیشتری از تصویر را برایتان به نمایش می گذارند.

در انتها به این مسئله توجه نمائید که در هنگام راه اندازی سیستم مدار بسته برای یک مکان بزرگ (برای مثال 100*100 متری)، انتخاب یک دوربین با قدرت زوم بالا لزوما انتخاب کاملا درستی نیست. معمولا بهتر است به جای آن برای چنین محیط هایی از چند دوربین معمولی استفاده کنید. زیرا هم از نظر قیمتی و هم کارایی توجیه بیشتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *