آموزش

انواع فرمت‌های نمایش تصویر در دوربین‌های مداربسته

انواع فرمت‌ های نمایش تصویر در دوربین‌های مدار بسته

 

بسیار پیش می‌آید که در هنگام بررسی مدل‌های مختلف دوربین‌های مداربسته به فرمت‌های متفاوتی برخورد کرده باشید که تعریف درستی از آن‌ها نداشته باشید. در این مقاله به فرمت‌های نمایش تصویر اشاره می‌کنیم.

TVL

دوربین‌های آنالوگ برای رزولوشن (وضوح تصویر) از فرمت TVL استفاده می‌کنندکه مخفف TV Line است و این فرمت استانداردی برای نمایش وضوح تصویر و تفکیک‌پذیری در دوربین‌های آنالوگ است. در این استاندارد تعداد خط‌های قابل‌تفکیک عمودی تصویر به‌عنوان تی وی لاین در نظر گرفته می‌شود. هرچقدر میزان TVL در دوربین مداربسته بیشتر باشد، جزئیات تصویر را باقدرت بیشتری نمایش خواهد داد؛ اما نکته قابل‌توجه این است که انتقال تصاویر در دوربین‌های آنالوگ از طریق استاندارد PAL صورت می‌گیرد که بیشترین حد قابل‌انتقال با آن 720TVL است و به همین دلیل برترین برندهای تولیدکننده دوربین‌های مداربسته، هیچ دوربینی باکیفیت بیش از 720TVL ندارند.

VGA

این فرمت به معنی رزولوشن 480×640 است و برای دوربین‌های تحت شبکه‌ای به کار می‌رود که کیفیت تصاویر در آن‌ها پایین است. در حقیقت این وضوح تصویر از 700TVL نیز کمتر است و رزولوشن مناسبی به‌حساب نمی‌آید.

SVGA

فرمت SVGA تصاویر را با وضوح 600×800 پیکسل نشان می‌دهد که 600 تعداد پیکسل‌های عمودی و 800 تعداد پیکسل‌های افقی آن را نشان می‌دهد.

HD

فرمت HD تصاویر را با وضوح 720×1280 پیکسل نشان می‌دهد؛ به این معنا که 1280 پیکسل به‌صورت افقی و 720 پیکسل به‌صورت عمودی قابل‌مشاهده خواهد بود که کیفیت بسیار مناسبی برای دوربین‌های مداربسته است. گفتنی است این فرمت را HD Ready نیز می‌نامند.

Full HD

در فرمت Full HD کیفیت تصویر بسیار عالی است و کاربر می‌تواند تمام جزئیات تصویر را به‌سادگی مشاهده کند. در این فرمت تصویر، 1920 پیکسل در محور افقی و 1080 پیکسل در محور عمودی دارد. به این نوع فرمت 1080 نیز گفته می‌شود که نشان‌دهنده حداکثر پیکسل‌های تصویر در حالت عمودی است.

4K

تعداد پیکسل‌های فرمت 4K چهار برابر فرمت Full HD است. رزولوشن 4K اصطلاحی عمومی برای دستگاه‌هایی است که صفحه‌نمایش آن‌ها در محور افقی 4000 پیکسل دارند. درواقع وضوح تصویر در این فرمت 4096×3072 پیکسل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *