آموزش

تفاوت های دوربین مدار بسته

تفاوت های دوربین های مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

امروزه دوربین های مدار بسته به عنوان یکی از ابزارهای مهم امنیتی مورد استفاده قرار می گیرد. دوبین های مدار بسته به صورت کلی به دو دسته تحت شبکه یا IP و آنالوگ تقسیم می شوند. برای انتخاب هر یک از این دو سیستم دوربین باید ویژگی ها و تفاوت این دو را دانست.

از آنالوگ به تحت شبکه؛ نسل قدیم و جدید

سیتم های آنالوگ که در حقیقت نسل قدیم دوربین های مداربسته هستند، امروزه بیشتر مناسب کاربران غیرحرفه ای و منازل است و این در حالی است که دوربین های مدار بسته تحت شبکه و دیجیتال نسل جدید دوربین های مداربسته را تشکیل می دهند و اطلاعات تصویر از طریق پروتکل های شبکه انتقال می یابد.

مقایسه‌ی دوربین آنالوگ با دوربین‌های IP

نخستین تفاوت این دو سیستم دوربین مداربسته ارزان تر بودن دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های تحت شبکه است. دومین تفاوت کیفیت است که در دوربین های آنالوگ کیفیت تصویر پایین تر از دوربین های تحت شبکه است. از نظر کیفیت تصویر دوربین های دیجیتال بسیار محدود است و تنها قابلیت ضبط تصاویر با رزولوشن 0.5 مگاپیکسل را دارد و این در حالی است که در دوربین های تحت شبکه، کیفیت تصویر تا 5 مگاپیکسل هم می رسد.

انعطاف پذیری دوربین در سیستم های آنالوگ و تحت شبکه

یکی دیگر از تفاوت های دوربین های مدار بسته آنالوگ و تحت شبکه؛ انعطاف پذیری آن ها پس از نصب و اجرا است. دوربین های آنالوگ انعطاف پذیری بسیار کمتری در مقابل دوربین های تحت شبکه دارند و در دوربین های IP به راحتی می توان تجهیزات، دوربین ها و کنترل کننده را به آسانی جابه جا کرد.
نکته‌ی دیگری که موجب برتری دوربین‌های مدار بسته IP نسبت به آنالوگ می شود، تکنولوژی به کار رفته در دوربین‌های دیجیتال است. به‌واسطه‌ی این تکنولوژی و با استفاده از فیبر نوری، دیگر محدودیتی برای کابل‌کشی نخواهید داشت و هزینه‌های کابل‌کشی به‌خصوص در محیط‌های وسیع کاهش می‌یابد. همچنین قابلیت‌های نرم‌افزاری که فقط در دوربین‌های تحت شبکه وجود دارد، امکانات ویژه ای را به شما می دهد.

هزینه تمام شده بالاتر دوربین های تحت شبکه

با توجه به این تفاوت‌ها، می‌توان گفت سیستم‌های مداربسته‌ IP، برتری‌های ویژه‌ای نسبت به دوربین‌های مدار بسته آنالوگ دارند، اما برای استفاده از این تکنولوژی باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کرد. اما گفتنی است اگر مکان مورد نظر برای فرد بسیار حائز اهمیت باشد، بالاتربودن قیمت زیاد گزینه قابل توجهی در خرید نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *