آموزش

لنز چشم جادویی دوربین مداربسته

لنز؛ چشم جادویی دوربین مداربسته

 

لنز در دوربین های مداربسته همانند چشم در بدن انسان است و از همان اهمیت نیز، برخوردار است.

برای اینکه ما بتوانیم یک شیء را ببینیم، عدسی چشم ما باید نور انعکاسی را از آن بر روی شبکیه متمرکز کند. در دوربین‌های مداربسته انجام این کار بر عهده لنز است. لنز سیگنال‌های نوری را جمع و بر روی سنسور متمرکز می‌کند تا تصویر نهایی شکل بگیرد.
نکته مهم این است ‌که لنزها بر اساس میلی‌متر نشان داده می‌شوند؛ مثل لنز ۲.۸ میلی‌متر، لنز ۳.۶ میلی‌متر و… در هر لنز یک یا چند عدسی وجود دارد که با کمک آنها پرتوهای نوری متمرکز می‌شوند.

انواع لنز

 

لنز ثابت (Fixed)

 

این لنز فاصله کانونی ثابت و در نتیجه عمق میدان و زاویه دید ثابتی دارد. برای مثال در یک لنز ثابت ۲.۸ میلی‌متری، زاویه دید حدود ۸۶ درجه است. اگر زاویه دید و عمق میدان مشخص مد نظرتان باشد، این لنز بهترین انتخاب ممکن برای شماست.

لنز متغیر (Varifocal)

 

همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، لنزی است که فاصله کانونی آن متغییر و به‌آسانی قابل تنظیم است؛ درنتیجه، زاویه دید و عمق میدان به دلخواه شما تغییر می‌کند. برای‌مثال در یک لنز متغیر 2.8 به۱۲ میلی‌متری میدان دید بین ۲.۸ تا ۱۲ قابل تغییر و تنظیم است؛ بنابراین آنجا که زاویه دید و عمق میدان محدود و مشخص نشده است، این لنز بسیار مناسب است.

لنز موتورایز (Motorized)

 

عملکرد این لنز شباهت فراوانی به لنز متغیر دارد و فاصله کانونی آن نیز از طریق یک موتور تنظیم می‌شود؛ علاوه بر این، زوم و فوکس این لنز از راه دور و از طریق نرم افزار، NVR  یا DVR قابل کنترل است. اگر درحیطه فعالیت خود به زوم و تغییر میدان دید دوربین به طور مداوم نیاز پیدا می‌کنید، بهترین گزینه ممکن استفاده از لنز موتورایز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *